Interview met Joop van Neerbos

Iris Lemmens werkt een aantal maanden als adviseur van de raad Neder-Betuwe. Zij interviewde de raadsleden om te vernemen hoe ze het raadswerk ervaren en ze ook beter te leren kennen. Joop van Neerbos (PvdA) uit Ochten is deze week aan de beurt.

Wat voor werk deed je voor je pensioen?

Ik ben altijd ambtenaar geweest, vanaf mijn 16e. Ik ben begonnen in de gemeente Dodewaard als leerling-ambtenaar. Dat betekent dat je van alles doet: van uitkeringen boeken tot het schrijven van raadsvoorstellen. Vervolgens ben ik naar de gemeente Lienden overgestapt. Daarna ben ik binnen de sociale sector werkzaam geweest voor de gemeente Echteld en heb ik richting de herindeling gecoördineerd voor de drie gemeenten die samengevoegd werden. Vanaf 2002 heb ik voor de nieuwe gemeente Neder-Betuwe gewerkt. Van 2006 tot mijn pensioen in 2019 was ik waarnemend griffier.

Hoe ben je op het idee gekomen om in de raad te gaan?

Ik kom uit een politieke familie. Mijn opa was lid van de Partij van de Arbeid en heeft de interesse in de politiek als het ware aan mij doorgegeven. Dit ‘stokje’ is door mij ook doorgegeven. Ik ben zelf in het verleden kort wethouder geweest in Dodewaard. Daarna heb ik me beperkt tot het partijlidmaatschap. De combinatie van ambtenaar en actieve politieke bemoeienis past immers niet bij de neutraliteit die je moet hebben als griffier. Ruim na mijn pensionering ben ik raadslid geworden in de raad van Neder-Betuwe.

Hoe voel jij je als PvdA’er in een gemeente(raad) waar de SGP zo groot is?

Ik heb daar geen moeite mee. Als geboren en getogen Dodewaarder/Neder-Betuwenaar  ken ik de gedachtegang van onze SGP collega's en accepteer ik de verhoudingen na verkiezingen. Ik zou natuurlijk liever hebben dat de PvdA groter is dan dat die nu is, om wat meer tegenwicht te kunnen bieden, maar dat wil niet zeggen dat je niet samen naar een resultaat kan werken dat goed is voor alle inwoners. En dat kost soms overleg. Maar we weten elkaar te bereiken en ik krijg en neem genoeg ruimte om mijn zegje te doen. Daarmee wacht ik ook nooit tot het moment van besluitvorming; ik leg de focus op het overleg om zo de gedachtegang van de PvdA bij de besluitvorming van invloed te laten zijn. Uiteraard hebben we bij een stemming onze eigen mening. Als grotere partij heb je wel meer body om tegenwicht te kunnen bieden, dat hebben wij nu minder.

Hoe kijk je naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2026?

We zijn de banden met GroenLinks aan het aanhalen om te kijken wat dat voor Neder-Betuwe zou kunnen betekenen. We hebben de kennismakingsgesprekken achter de rug en de vooruitzichten zijn positief. We moeten de verloren kiezers weer onze kant op zien te krijgen. Het  komt de besluitvorming ten goede als er meerdere sterke partijen, naar omvang en inhoud, zijn binnen de gemeenteraad. Zelf ben ik beschikbaar om door te gaan. Trots ben ik op de vrij grote aanhang die ik bij de laatste verkiezingen, met name vanuit Dodewaard, heb gekregen. Maar ik wil wel benadrukken dat ik geen Dodewaards raadslid ben. Binnen de gemeenteraad pleit ik voor de gehele gemeente Neder-Betuwe en zo zou dat voor ieder raadslid moeten zijn. Bekendheid binnen een bepaalde kern betekent wel dat je makkelijk bereikbaar bent en eerder kennis hebt van zaken die er spelen.

Welke onderwerpen die spelen binnen de gemeente hebben vooral jouw aandacht?

De koppeling van de fysieke thema's met de sociale. Het bouwen van voldoende betaalbare woningen voor jong en oud. Nu het bouwen van woningen in Echteld en Dodewaard. Bij bestemmingsplannen vind ik het belangrijk om te kijken naar wat het voor de buurt betekent en welk effect dit gaat hebben op de bewoners. Inspraak van bewoners is daarbij heel belangrijk. Daarnaast de leefbaarheid binnen de verschillende kernen. In het bijzonder de multifunctionele accommodatie in Dodewaard en het realiseren van het dorpshuis in Ochten, naar de wensen van de verenigingen en de huisvesting van een goede bibliotheek. Leefbaarheid bereik je door elkaar de ruimte te geven.