Verkeer – Vragen/Opmerkingen/Klachten

Accordion item is ingeklapt

De gemeente Neder-Betuwe heeft als taak om te zorgen voor de verkeersveiligheid. Hierbij houden we rekening met de Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990), en inrichtingsvoorschriften van CROW (het kennisinstituut voor infrastructuur, openbare ruimte en verkeer). De gemeente verzamelt gegevens uit verschillende databronnen over rijsnelheden en ongevalsrisico’s om een goed beeld te krijgen van de verkeerssituatie op straat.

Op basis van deze informatie stelt de gemeente prioriteiten, waarbij de focus ligt op locaties waar de snelheid en/of het ongevalsrisico zeer hoog zijn. Helaas is het niet mogelijk om alle situaties in één keer op te pakken. Als bewoner van Neder-Betuwe kunt u via het systeem voor openbare meldingen een verkeerssituatie melden. Op die manier kunnen wij uw melding bekijken en, indien nodig, actie ondernemen op basis van de prioriteiten en beschikbare middelen.

Spiegels

Wij ontvangen regelmatig verzoeken om spiegels te plaatsen in de openbare ruimte ter verbetering van de verkeersveiligheid, bijvoorbeeld bij uitritten of op onoverzichtelijke locaties. Echter, er zijn verschillende nadelen verbonden aan het gebruik van spiegels in het verkeer. Hoewel het misschien lijkt dat spiegels de zichtbaarheid vergroten, kan het in de praktijk juist leiden tot verminderde verkeersveiligheid. Dit komt doordat spiegels de waarneming beperken tot alleen datgene wat in het spiegelbeeld zichtbaar is, waardoor andere weggebruikers die buiten het gezichtsveld van de spiegel vallen (zoals andere voertuigen of fietsers), niet opgemerkt worden. Dit verhoogt het risico op gevaarlijke situaties. Ook de politie is geen voorstander van het gebruik van spiegels in het verkeer om deze reden gaat de gemeente niet in op verzoeken voor het plaatsen van een spiegel in de openbare ruimte.

Snelheidsdisplays

De gemeente beschikt over twee snelheidsdisplays, die worden ingezet om bestuurders bewust te maken van hun snelheid, met name voor diegenen die onbewust te hard rijden. Deze displays zijn tijdelijk, omdat de effectiviteit afneemt wanneer ze te lang op dezelfde locatie blijven hangen. De gemeente kan helaas niet precies aangeven wanneer en waar een snelheidsdisplay geplaatst zal worden, aangezien ze rouleren. Als u graag wilt dat een snelheidsdisplay tijdelijk in uw straat wordt geplaatst, kunt u dit aangeven door een openbare melding te doen (zie kopje melding maken). Op basis van de beschikbare verkeersdata kunnen wij mogelijk besluiten om een snelheidsdisplay tijdelijk op die locatie op te hangen.

Accordion item is ingeklapt

De gemeente is zich bewust van de parkeerdruk in verschillende straten en wijken. Door veranderde belangen in verband met klimaatverandering wordt nu meer waarde gehecht aan groenstroken, struiken, bomen, en andere vormen van groen. Er is ook een groeiend besef dat verstening bijdraagt aan hittestress en de opwarming van de aarde. Daarom zal in de toekomst geen groen meer worden ingeruild voor parkeerplaatsen.

In de openbare ruimte zijn alle parkeervakken, met uitzondering van de individuele gehandicaptenparkeerplaats, toegankelijk voor alle verkeersdeelnemers en kunnen door iedereen worden gebruikt. Dit houdt in dat de parkeervakken voor uw woning beschikbaar zijn voor iedereen en dat u geen exclusief recht kunt claimen op een parkeerplek, ongeacht hoelang u daar woont.

Bij het parkeren op straat dient u zich te houden aan de geldende wet- en regelgeving.

Het is verboden om voor een uitrit te parkeren, maar parkeren tegenover een uitrit is wel wettelijk toegestaan. Wanneer uw uitrit wordt geblokkeerd door een verkeerd geparkeerde auto aan uw zijde van de straat, is het aan de politie of de handhavingsdienst van de gemeente om tegen de fout geparkeerde auto op te treden. De gemeente zal geen parkeerverbod tegenover een uitrit instellen, omdat dit precedentwerking zou creëren. Een parkeerverbod kan alleen worden ingesteld met de medewerking van de politie, en de politie is in dit geval niet bereid om die medewerking te verlenen.

Accordion item is ingeklapt

U wilt meer informatie over laadpalen of een laadpaal in de openbare ruimte aanvragen? Via deze link komt u op de pagina van samendetoekomst.nl.

Hier vindt u alle benodigde informatie over laadpalen en het invulformulier om een laadpaal in de openbare ruimte aan te vragen.

Het is binnen de gemeente Neder-Betuwe niet toegestaan om een laadkabel vanuit een thuislader over de stoep, groenstrook of de weg te leggen in de openbare ruimte.

Er is een mogelijkheid om gebruik te maken van een kabelmat. Hiervoor is een vergunning vereist, die u kunt aanvragen via de afdeling Vergunningen.

Accordion item is ingeklapt

Het melden van verkeer gerelateerde zaken verloopt op dezelfde manier als het melden van situaties in de openbare ruimte. Deze keuze is gemaakt omdat verkeer zich ook in de openbare ruimte plaats vindt. Via deze link kunt u een melding maken over de openbare ruimte.

Accordion item is ingeklapt

'Wegafsluiting', 'de weg is afgesloten', 'de weg is geblokkeerd', 'wegafzetting' of 'er is een omleiding' zijn benamingen die vaak worden gebruikt om aan te geven dat een weg tijdelijk niet begaanbaar is. Dit kan om verschillende redenen gebeuren.

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken, onder andere:

  • Werkzaamheden: Wegen worden vaak afgesloten voor reparaties, onderhoud of nieuwe constructieprojecten. Denk hierbij aan alles wat zich op of onder de weg bevindt, zoals kabels en leidingen.
  • Ongevallen of incidenten: Als er een ongeluk of andere noodsituatie heeft plaatsgevonden, kan de weg tijdelijk worden afgesloten voor onderzoek, opruimen van de schade of om hulpdiensten toegang te geven.
  • Evenementen: Bij grote evenementen, zoals festivals, optochten of sportevenementen, kan een weg tijdelijk worden afgesloten voor de veiligheid van deelnemers en bezoekers.
  • Weersomstandigheden: Tijdens extreme weersomstandigheden, zoals sneeuwval, storm of overstromingen, kunnen wegen worden afgesloten om de veiligheid van weggebruikers te waarborgen.
  • Veiligheidsredenen: Soms kan een weg worden afgesloten vanwege gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld als er dreigend instortingsgevaar is of als er gevaarlijke stoffen op de weg liggen.
  • Wettelijke of administratieve redenen: Soms worden wegen tijdelijk afgesloten voor inspectie of vanwege wijzigingen in verkeersbeheer.

Alle wegafsluitingen, zoals geplande werkzaamheden of evenementen, die bij de gemeente bekend zijn, worden verwerkt in het systeem Melvin. Hulpdiensten gebruiken dit systeem om de snelste route naar een calamiteit te bepalen, zonder kostbare tijd te verliezen door een wegafsluiting. Dit benadrukt het belang van het tijdig melden van wegafsluitingen bij de gemeente.

Ook navigatiesystemen maken gebruik van Melvin om inzicht te krijgen in wegafsluitingen en eventuele omleidingen. Hierdoor worden weggebruikers, vaak zonder het te beseffen, beschermd tegen de frustratie van een onverwacht afgesloten weg.

Melvin biedt een deel van zijn systeem aan voor openbaar gebruik. Via deze link krijgt u toegang tot het publieke gedeelte van Melvin (MELden van Verstoringen in de Infrastructuur in Nederland). Hier kunt u wegafsluitingen in heel Nederland bekijken, inclusief die van de gemeente Neder-Betuwe.

Bij elke wegafsluiting vindt u informatie (zoals deze bekend is bij de gemeente) over de reden van afsluiting, de duur ervan en eventuele omleidingen.