Ben je in het buitenland geboren, getrouwd, gescheiden of heb je in het buitenland gewoond? Misschien zijn er documenten uit het buitenland nodig, voordat je in de gemeente Neder-Betuwe een huwelijk of geregistreerd partnerschap kunt aangaan.
Check hieronder of documenten nodig zijn:
- ben je in Nederland geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP) met alleen een paspoort of een identiteitskaart? dan heb je een geboorteakte nodig;
- sta je korter dan een jaar geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP)? dan heb je een verklaring van ongehuwd zijn nodig;
- ben je eerder in het buitenland getrouwd of gescheiden? dan heb je een huwelijksakte of echtscheidingsakte nodig.
Waar vraag je deze documenten aan?
- Een geboorteakte vraag je aan in de plaats of gemeente waar u bent geboren;
- een verklaring van ongehuwd zijn vraag je op in de gemeente van het land waar je als laatste ingeschreven hebt gestaan;
- een huwelijksakte of echtscheidingsakte vraag je aan bij de plaats of gemeente waar u bent getrouwd of gescheiden.
Waar lever je deze documenten in?
Als je de documenten hebt verzameld, moeten deze worden geregistreerd in de Nederlandse gemeente waar u staat ingeschreven. Als u niet in Nederland staat ingeschreven, moeten deze worden toegevoegd aan het dossier in de huwelijksgemeente.
Wie controleert de documenten?
Het beoordelen van de documenten op juistheid, echtheid en volledigheid ligt als u in Nederland woont, bij de gemeente van inschrijving. Als u niet in Nederland woont, beoordeelt de huwelijksgemeente de documenten.
Wat zijn de eisen aan documenten?
De documenten moeten origineel zijn, de juiste stempels bevatten en in veel gevallen ook gelegaliseerd worden. Een legalisatie is een extra stempel die vaak bij een andere overheidsinstantie in het buitenland geregeld moet worden. Door die extra stempel kunnen wij controleren of de ambtenaar die het document heeft getekend, dat ook mag ondertekenen (dat heet met een ander woord bevoegd).
Op de website van de Rijksoverheid (Rijksoverheid Engelse versie) lees je daar meer over per land. Vul het land in en klik op volgende. Dan lees je precies welke documenten er zijn, waar ze aangevraagd kunnen worden en of er nog extra legalisatiestempels op moeten staan.
Heb je een vertaling van documenten nodig?
Als de documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn opgesteld, is ook een vertaling door een beëdigd vertaler in Nederland nodig. In veel Eurepese landen is het mogelijk om een meertalig modelformulier of meertalig uittreksel aan te vragen. In dat geval hoeft u het niet meer apart te vertalen.
Regel je een vertaling in het buitenland, dan kan het zijn dat de vertaling ook een extra legalisatiestempel moeten krijgen.
Meer informatie
Regel eerst de benodigde documenten en neem daarna contact met ons op. Heeft u nog geen antwoord op uw vraag? Stuur dan een mail naar burgerzaken@nederbetuwe.nl.
Uitzonderingen
Bij sommige personen kunnen wij niet verlangen dat zij met documenten uit buitenland komen. Als je geen documenten kunt krijgen of een asielstatus in Nederland of in de Europese Unie hebt, kun je contact met ons opnemen, via telefoonnummer 14 0488 of via e-mail burgerzaken@nederbetuwe.nl. Dan informeren wij je graag wat er dan nodig is.