Briefadres

Een briefadres is een adres waar u niet woont, maar alleen uw post ontvangt. Het is een tijdelijke oplossing voor een periode waarin u geen vast woonadres hebt. Bijvoorbeeld als u in een zorginstelling verblijft of door een scheiding niet in uw eigen huis kunt wonen. Uw officiƫle post gaat dan naar het briefadres. Let op: verblijf op een camping is geen reden om een briefadres te hebben.

Accordion item is ingeklapt

Het briefadres waar u zich inschrijft moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Het moet een bestaand adres zijn in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).
  • Het moet een fysiek adres zijn. Een postbus (bijvoorbeeld van PostNL) kan niet.
  • Het moet een woonadres zijn. Geen bedrijfspand.
  • Er moet iemand op het adres wonen en daar ingeschreven staan. Het mag dus geen leegstaande woning zijn.
  • Er mogen maximaal 2 personen een briefadres hebben op hetzelfde adres. Behalve als het om een gezin gaat. Een gezin telt als 1 persoon.

Accordion item is ingeklapt

Als hoofdbewoner moet u ervoor zorgen dat post van de overheid terechtkomt bij de persoon die een briefadres heeft op uw adres. Daarnaast kan de gemeente u om inlichtingen en documenten vragen die nodig zijn om de Basisregistratie Personen (BRP) bij te houden. Het is verplicht om daar aan mee te werken.

Als hoofdbewoner bent u niet verantwoordelijk voor eventuele schulden. Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentelijke belastingen, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.

Accordion item is ingeklapt

Accordion item is ingeklapt

U krijgt binnen vier weken per post bericht of uw briefadres is toegekend of afgewezen. Het kan zijn dat wij u om extra gegevens vragen. Als uw briefadres is toegekend, wordt u met dat adres geregistreerd in de BRP.

Accordion item is ingeklapt

Het aanvragen van een briefadres kost niets.

Accordion item is ingeklapt

Wet basisregistratie personen, artikel 65

www.rijksoverheid.nl

Accordion item is ingeklapt
  • aangifteformulier briefadres (volledig ingevuld en ondertekend)
  • vragenlijst briefadres (volledig ingevuld en ondertekend)
  • toestemming briefadres (volledig ingevuld en ondertekend)
  • kopie legitimatiebewijs (van uzelf en van de briefadresgever)

Accordion item is ingeklapt

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Gemeentewinkel via 14 0488 of info@nederbetuwe.nl.